~m0shi m0shi~

This blog is not active until further post.

c0oL h0m0sapiEn

Tuesday, August 2, 2011

satu hari di hari puasa. #day 2 - its cookiin!

assalamualaikum.

sempena first day puasa semalam aku dgn jayanya telah memasak sedikit. makanan utk berbuka puasa. alhamdulillah. :)

adik aku si aiman cuti semalam. maka aku yg ade kt umah ni lah yg kene hantar kan dia balik kolej. aku tgk roti pun byk lagi. bulan puasa ni mana nk jalan makan roti siang siang sbb dah puasa kan, lain lah kalau aku uzur syar'ie. ehem. so aku bukak2 freeze. minced beef ade lg. baik buat hamlet version aku. maka taraaa! ini aku punya.


sedap tau mende ni kalau makan dgn mayonis and sos cili. actually dlm gulungan tu is minced beef + bawang + cili + telur. tu lah ramuan dia. baked atas pan buat burger tu. naseb baek aku nk tak reti amek gambar makanan secara menyelerakan. kalau tak... tergugat gak puasa aku. hihi.

and petang petang lepas abah balik keje tiba tiba dia kata sambil pegang pisang lang mentah dua bijik d tgn beliau. 

'ngah, ni kalau buat kerepek ni sedap ni.'
'mana reti bah, nk buat camana'
'alaa guna sagat hiris nipis nipis'
'tp takkan mcm tu je, mesti ade cara cara diaa'

lepas solat asar petang tu, aku pun online. cari cara cara nk buat kerepek pisang kt pakcik gugel. terbaik ahh. dulu aku tak reti potong one whole chicken aku tgk u tube. pehh berjaya aku potong ayam ayam tersebut dgn jayanya. aku nk masak sup ayam pun aku tgk u tube. skng sume aku tak tau buat semua aku gugel. bukan takat dictionary and theory je. dgn video lg. zaman skng ni ape je yg tak boleh. internet kan ada~ aku belajar pakai shawl pun dari u tube. naseb aku tak pandai main gitar je kalau tak mesti aku dah jd mcm najwa latif tu. pemes plak i. ahakz~

oh kalau korang rasa mcm nk try buat kerepek pisang ni, silakan guuuuugel. senang sgt lah weh.

and ni lah hasilnya. taraaa!


my homemade kerepek pisang dalam balang. aku goreng dah nk dekat bukak puasa semalam. aku bukak lambat sebab nk jaga kerepek ni kt kuali. -_____-" 

4 bijik 4 lang boleh memenuhkan balang ni, byk jugak lah. it feels like so heaven when you eat your own kerepek. hehe. first attempt, menjadi! alhamdulilllah. credit to pakcik gugel. aku bawak kunyah mende ni depan tv mlm td lepas tarawih tgk do re mi. 

hmm petang ni nak masak ape pulak eh?



2 comments:

Anonymous said...

dh dageng tmbh telur plak.. naek kolestrol org yg ada penyakit dikk oii.. Ekekeke..

..sleyp0..◕‿◕ said...

kita bakar bukan goreng. baked food is better right? so less colestrol. :)

Daisypath Anniversary tickers