~m0shi m0shi~

This blog is not active until further post.

c0oL h0m0sapiEn

Thursday, September 20, 2012

a journey alone :)

assalamualaikum.

AWAS. ENTRY INI PANJANG DAN PENUH EMOSI TAK STABIL. READ ON YOUR OWN RISK.

utk kesekian kalinya lg, aku menangis kesedihan. mcm biasa lah, air mata murah aku ni sng sgt tumpah pd sbb2 yg sgt menyedihkn utk aku. aku sng menangis hanya kalau sbb 1 org je, org laen nk p bwt ape pn kt aku, nk tengking aku ke, aku x kn menangis seteruk ni. aku taktau, maaf hati aku serapuh tisu. aku x nafi.
dari mlm td air mata berderu selaju air terjun. dari lepas maghrib membawa ke isyak. dari on9 smpai tutup lappy. airmata automatik aku keluar tnpa aku sedari. meleleh mintak d usap. tp, of course takde sape de nk usap airmata kau, x payah dok mimpi sgt. pftt

isyak menangis guling2 atas katil. berbunyi2. naseb budak bilik sebelah si nana tu buat kenduri mkn2 sket kt bilik dia, takde aa rumet aku kt bilik utk denga aku menangis berbunyi2. ade jgk si nana tu pggil aku, mahap le dik, akk tga stress ni, mana boleh join kenduri korg, alangkan makanan pasar yg aku order kt nat ptg tu pn x bersentuh. ini kan berkenduri pulak. bkn calang2 mknn aku order, nasik lemak telur mata dgn kentang curl2 kegemaran aku. dua2 favourite aku, sama sekali x bersentuh, payau d tekak aku walau se menggiurkn mana pn rupa mknn tu. ini mmg tabiat buruk aku. aku x kan mampu telan sebutir nasik pn kalau aku tga sedih. tu pasal aku kurus cenggini. sejak aku dewasa aku selalu bersedih. airmata mmg sentiasa jd kwn rapat aku, peneman setia walau apa pn terjadi. mengenangkn nasik lemak bakal rosak esok, maka aku telankan perlahan2 lahan. sgguh lama aku mkn smbil menangis.

menangis sampai tertidur. itu kebiasaan normal bg perempuan bernama Solehah bt. Zainuddin. aku menangis lama basah segala bantal dan pipi comel aku, tnpa aku sedari aku x solat isyak lg, tgk2 jam da pukul 2, maka aku bgn menghadap Ilahi. maaf Tuhanku, aku x mmpu seka airmata utk berhenti menghadapMu awal mlm td. naseb rumet aku x terjaga. lepas solat aku smbung tdo. mata pedih lg sepet memaksa aku tdo dgn lena. biasalah, perempuan. smpai ke subuh, aku bgn utk solat subuh. rupanya aku ABC. Allah beri aku cuti sbb mmg da smpai timing da pn. aku smbung tdo. airmata meleleh. hah. bosan kn aku ni, lg2 x reti nk berenti kan airmata. taknak baca lg? tutup je tab tu, aku x paksa pn korg baca. eh jap, lgpn. mana ade org nk baca blog ni, suka hati aku lah nk tulis ape. hmmm.

bgn pg taknak tdo, niat d hati nk buat assignment Pn, Ramita dan Pn. Afni yg sedia menunggu. ku gagahkan membuka lappy, mencari buku, menyelak dan hah ! airmata menitis. apa pun tak boleh dia ni. perut lapa yg x ku layan mlm td masih berbunyi. mmg aku x layankan perut tu. perut je yg lapa, selera nye takde. apa2 mknn rasa pasir. hmm. kentang curl2 aku jd sarapan pg td. dgn harapan aku x kn pengsan sbb kurang makan. utk kali ke-3 nya aku berharap aku x pengsan selepas kali pertama aku pitam sem 2, sbb xde selera mkn akibat kesedihan yg amat sgt. tgk2 sekeliling, rumet aku da bgn2 seawal pg pergi kelas. aku kelas mmg xde hari ni sbb lecturer bermacam hal. jd secara x rasminya, aku cuti hari ni. ade baju bergantung kering. menunggu di lipat kemas2 masuk almari. aku angkat, dan amik 1 1, lipat. sedang aku lipat, tiba2 baju aku basah menitik air. bkn air hujan, bilik aku berbumbung. airmata aku jatuh lg. apa yg kerja aku buat, semua nya airmata aku jatuh, jd mcm mana aku nk buat kerja?

smlm aku plan nk keluar g Sungei Wang dgn budak2 ni. tp aku takde mood, aku batalkan mlm td, jd dorg sume pergi Jusco Bukit Tinggi je melepak dan bershopping pakai kereta sewa tanpa aku. mmg aku yg batalkan, jd dorg boleh proceed pergi Jusco tu. aku tgk tingkap. bilik aku menghadap bus stop R2 ni. aku rasa aku perlu keluar mencari angin. sbb apa kerja aku buat pn semua x menjadi. aku kne kosongkan otak dulu. kesedihan ni menyesakkan nafas aku. aku bgn bersiap capai apa yg aku nmpak depan mata, tggu kt bus stop utk bas U90 dlm 1030 aku turun. smpai2 je bawah aku nmpak ade sorg je minah terconggok tggu bas stu, eh eh, pija, si klasmate aku. x ku sangka. huhu

"eh kau ke pija, ko nk g mana?"
"aku nk balik lahh.. hahaha"
"lahhh. hmm. aku nk g kl lah. aku nk g sorg2 ni, nk lepaskn stress. aku takut, tp aku kne pergi. tmpt ni buat aku serabut. ko doakn aku selamat eh"
"jln baek2. kalau org nk pndg, ko jgn tgk direct. hati2"

.............................................

n byk lah lagi yg di bualkn yg aku rasa x perlu lah aku nk cerita kt sini akibat tggu bas lama sgt, tau x bas tu dtg kol 1215???? baek aku naek bilik tdo dulu tau x, ==' aku mesej ayie. mintak dye doakan aku, n beberapa lg kwn aku yg aku rasa dorg perlu tahu aku kt mana. perjalanan ni utk mencari ketenangan sbb masalah 1 dan pihak 1 lg, jd pihak 1 lg jgn marah kalau aku x bg tau, sbb aku rasa mesej aku yg byk2 tu pn x berbalas dan call aku asyik masuk voice mail, jd maaf sbb x bgtahu. bkn nk carik sbb gaduh yg baru, cuma aku mintak, tolong faham aku. aku perlu pergi cari ketenangan aku. sendirian.

aku naek U90, melepaskn pija ke Klang Sentral utk balik. aku teruskan ke Seksyen 2 Shah Alam. mengantuk sgguh aku tga hari td. tertdo dlm bas, sedar2, da dekat dgn Seksyen 2 tu, jd segarkan mata, takut kang ketinggalan bas pulak. sampa2, U80 menunggu, tapi..... takde driver pun dlm tu, berehat makan agknye, malas pulak aku nk tggu, tgk seberang jalan, hah ade T529 pergi KTM Seksyen 19 Shah Alam, aku rasa baek aku naek tren je memandangkn malas nk tgk kereta jam menghala KL Sentral tu. sampai KTM, beli tiket, tggu. tren smpai 2 lebih, pehh, mengada punya tren.

smpai KL Sentral, jln sorg2, tgk brg2 sorg2, ohh aku rasa free. org ramai, tp aku jln sorg, independant gila aku. hewhew. aku jln ke monorail kt luar tu, utk pergi Imbi. Kl Sentral tga renovate, bakal jd lebih besar n lebih senang. beli tiket monorail, oh dia x bg tiket da, dia bg token. berapa lama aku x jejak monorail da nih, ye lah hampir setahun dah, last aku pergi Times Square pn dgn beliau. hmm...jd aku duduk dlm monorail tu, tgk org kelua masuk, budak skolah, mcm2 org, sikit2 membantu aku rasa free drpd awal perjalanan aku td, airmata hampir nk menitis lg, sudah makin berkurang.

smpai ke Imbi, tgk dua pintu. nk pergi mana ni, Sungei Wang ke Times Square. hmmm.. aku nk kencing masa tu, d sbb kn aku tahu selok belok Times Square n nk kencing dgn cepat, maka aku memilih masuk Times Square. dah masuk situ pakai token tu, mmg x harap lah nk seberang g Sungei Wang dah, jalan je la TS tu sonsorang. masa tu da pukul 3 lebih. org x ramai lg, btul2 depan entrance, ade poster Wendy punya mknn set baru, masuk dgn budget aku, jd aku plan mkn burger tu balik nnti. kaki terus berjalan tnpa menghirau perut lapar dan badan sedikit letih. aku x pedulik. kaki terus melangkah, window shopping. therapy perempuan, bila emosi kacau serupa ribut, bawakkn ke tempat mkn dan tempat shopping. ini berkesan.

dari 1 tgkat, ke 1 tgkat, aku berjalan pusing2 tgk apa yg boleh d beli. baju, purse, kasut, hmm.. semua masuk budget aku,. mmg kt TS barang nye bkn mahal pn, ade yg 1 kedai ALL RM10, mcm2 style, tp mostly style mat salleh, korea, and chinese. aku muslim, nk carik yg tutup aurat. huehue. tgk2, ulang2 tingkat, xde yg berkenan d hati, kecuali 1 slim purse RM10, mmg aku da lama nk carik slim purse yg mura pn. jd lah buat penyedap hati. masa aku berjalan tgk2 baju dari 1 kdai ke 1 kedai, aku naek eskalator mcm biasa.

tiba2 ade sorg lelaki berbaju formal, bertubuh sedikit tggi drpd aku, besar sikit, bulat tak comel, tergelak2 belakang aku sorg2, aku malas nk pandang. mood aku bkn tga baek sgt pn, aku nk hilangkn stress, mstilah muka aku muncung ketat habis. nk pandang ekor mata pn malas. tiba2 dia bersuara.


"awak! hahaha. awak lg"
(aku dlm hati : eh dia ni ckp sorg2 ke hape ni)
"awak, td sy jumpa awak, sy perasan awak byk kali lalu2 kt sini"
"eh, errm."
"awak org sini ke? org semenanjung? indon?"
(aku dgn muka berkerut heyy aku ni ade rupa endon ke) "eh sy org semenanjung lah, sy duk Bangi"
(muka aku takut2 bercampur pelik menjawab)
"eh jgn la takut, abg kerja sini lah"
"ohh.."
"oh.. abg duduk kt Minlon."
"oh.. sy tau, kt Serdang tu.. "
(aku jln memandang kt baju2 kedai tu je, mengelak eye contact)
"awak cari ape ni?"
"saje carik2 baju"
"erm.. nme abg Husni. nk pnggil awk ape ni.."
(dgn mengelakkan pandangan)
"leha.."
(dye gelak macam nk mati) "hahahaha, leha? betul2 ke tipu ni? ade lg ke nama mcm ni"
"betul la, kenapa x boleh pulak"
(eh kenapa dye ni mengikut je aku ni, haihh)
"leha dr bangi terus dtg sini ke?"
"sy belajar kt puncak alam, saja dtg sini jln2"
"erm.. abg tga rehat td, memandangkn abg da jumpa awk ni, meh la abg belanja awak minum"
(aku da kelam mcm ayam berak kapur ape kejadahnye laki ni belanja aku ni. aku nk lari menuju ke eskalator ke bawah, tbe2 aku menghala ke eskalator yg turun dari atas, mcm mne nk turun oi!)
"eh awk tu eskalator dr atas" (nmpak x betapa aku kelam)
"eh..errr..(dgn kaki membelok membetulkan arah eskalator) takpe lah bang, mak sy kata sy x boleh minum dgn org x kenal"
"eh ade lg ke org cemni"
"abg kata abg keje sini, ni x masuk keje ke ni? abg keje katne?" (dgn muka control tenang)
"abg keje tgkat 13"
(tangga da smpai ke bawah, aku nk lari)
"awak, meh la ambik no. abg ni, ape2 hal...."
(dgn x pandang dia, lari cepat2, dgn tgn melambai2 'taknak' "eh x pelah bang, takpe2"


itu lah cerita aku d aproach stranger kt Berjaya Times Square. dye bukan nampak jahat pn, cuma aku yg mmg x nak percaya dia tu mgkin baek. aku mmg jaga diri aku dari dulu. aku x berani makan pelawaan org x kenal. bahaya. takut d baca2 nye aku kn ke payah aku kne jdik binik dye ke hape ke, takpun dia tga carik calon bini ke, tgk aku cm comel2 independant sket, nk try2, ohh cukup lah bang. walau abg nk berkawan skali pn, cukuplah kwn2 lelaki sy stakat ni, semua pn da membantu membuat kan 'bakal suami' aku mengamuk. inikn pulak abg tu yg boleh d anggap mnjadi 'sugar brother'. dye x jd 'sugar daddy' sbb dye x tua pangkat abah aku, hahaha

aku jln2 lg. aku nk pergi wendy yg d ingini dari aku masuk TS td. then tibe2 smpai. mmg rezki aku mkn Wendy's kot, aku pn beli chiken burger take away utk makan dlm bas atau balik puncak nnti.

dan aku tgk jam. aku rasa dah boleh beli tiket balik da ni, jam menunjukkan pukul 430. jd aku turun ke bawah amek monorail balek ke Kl Sentral, n x lama monorail smpai. smpai Kl Sentral, aku x naek tren g Shah Alam mcm td, aku naek bas U80. nk rasa naek bas pulak. then aku pergi tggu bas dkat org ramai2 tggu bas lua Kl Sentral depan Shell tu. satu persatu bas lalu depan aku, aku mencari U80 utk balik. smpai la U80. hujan renyai2 mula turun. ohh sejuk. bas lalu dan berhenti 5 saat tanpa membuka pintu. d sangkanya takde org, dye pn jln, dye x nmpk aku tga tggu dye bkk pintu ke? maka terus je dye jln. aku tanpa berfikir panjang, membuat keputusan utk kejar je bas tu mandandangkan jalan jem, x jauh la dye jln, hoi kalau aku tggu bas laen pukul berapa aku nk balik pulak, maka aku jd la mcm ala2 cerita hindustan tu. lari2~  haha smpai depan pintu bas tu. membuat signal kpd pakcik tu aku nk naek. pintu bas pn di buka. aku mengah2.

"pakcik. huh. huh."
"kenapa amek kat sini, kenapa x amek kt sana td,"
"pakcik berenti kejap sgt"
"lama dah pakcik tggu"
(dalam hati : lama mende pintu pn x bukak)
"Seksyen 2 (sambil menghulur duit)"
"2 stgh"
"oh,. okay2"

maka bermastautin lah aku dlm bas tu dlm hujan mengantuk lapa. aku ngap je kentang Wendy's tu dlm bas sementara smpai Seksyen 2.

smpai seksyen 2, seberang jalan utk amek U90. sementara tggu bas tu, ade sorg akk berpurdah tnye aku.

"nk amek bas no. berapa?"
"U90" (smbil bermuka comel)
"ohh"
......ape dye borakkn dgn aku, aku x igt, haha, then bas akk tu smpai, dye duduk sebelah kanan aku. aku pndg sebelah kiri, tanpa aku sedari, ade sorg minah salleh duduk sebelah kiri aku. eh, bila pulak dia duduk sini.

"excuse me, do you know which bus will go tu Baiduri?"
"Baiduri? oh sorry im not sure. usually which bus you take?
"i take Seranas.."
"oh why you dont bring your own car?"
"i didnt buy one yet."
"ohh.."
"are you students?"
"yes, UiTM Puncak Alam, you?"
"oh im a lecturer."
"oh yeah?" (muka terkejut)
"yes, at UiTM faculty art and design"
"oh.."
"in think i want to ask the driver"

beliau pn bangun dan pergi ke arah bas tersebut. tnye2 driver, and naek. tggal lah aku menunggu bas. x lama lepas tu, ade sorg akak tu duduk dekat belah kiri aku ganti lecturer omputih tu td.

"awk nk naek bas no. berapa?"
"U90. akak?"
"U 9 0."
"oh sama lah kte"
"haa tu pn bas."

naek bas akk tu takde duit exact RM2. so aku bayar kt dia, dia bayarkn guna not RM5. duduk la aku dlm bas tu jln dan jln lagi. smpai ke Klang Sentral, budak beratur berbaris naek bas. dlm barisan, eh ade Azmeer, tersipu2 beliau nmpak aku. haha. kesian dye kene diri, bas penuh maa, pmpn suma duduk, gentlemen katanya kasi pmpn duduk. hewhew. smpai lah aku jam 750 kat kampus aku balik. walaupun d kira sekejap, mcm2 yg aku tgk dunia. dan aku sedar, bumi Allah tu luas, dan jgn sedihkn sesuatu terlalu melampau, sbb rahmat dan keredhaanNya lebih besar dr apa yg kte tahu. :)


alhamdulillah, aku selamat menjalani journey solo aku ke KL bandar metropolitan sgt tu. lepas ni boleh buat solo journey kt zimbabwe la pulak kan? melawat kg belah suami. keh3. ok aku dah mengarut. sekian saja cerita hidup aku kali ni. segala emosi ke kemarahan ke ape ke, adalah d luar tggungjwb aku, mcm aku ckp td,

READ ON YOUR OWN RISK. 

till then. bye. :)

No comments:

Daisypath Anniversary tickers